دستورالعمل های منتشر شده توسط آکادمی اطفال آمریکایی نشان می دهد که ، بین 2 تا 3 سالگی ، کودکان یاد می گیرند که اشکال و رنگ ها را از مجموعه خصوصیات یک شی تفکیک کنند. این مهارت پیچیده ای است که بچه ها باید به آن تسلط یابند زیرا برای اینکه بتوانند اشکال و رنگ ها را در اشیا روزمره بشناسند ، باید بتوانند شباهت انها را از نظر رنگ و شکل تشخیص بدهند.
روانشناسان شناختی پیشنهاد می کنند که یادگیری در مورد اشکال و رنگ ها و استفاده از آنها برای پیمایش در زندگی روزمره در سه مرحله انجام می شود:
- شناسایی یک شی و خصوصیات آن
- شناخت این ویژگی ها از تجربیات گذشته
- طبقه بندی آن با انتزاع یکی از موارد خصوصیات شی
به عنوان بزرگسالان کاملاً پیشرفته ، ممکن است عادت داشته باشیم این کار را در یک چشم به هم زدن انجام دهیم ، اما هنوز یک فرآیند پیچیده است که باید توسط یک کودک پیش دبستانی انجام شود. به عنوان مثال ، فندق شکن، كوسن مبل ، بلوك ساختمان و كتاب ممكن است به شكل مربع درآمده باشند و از اين رو عضوهاي يك گروه باشند. با این حال ، آنها کاملاً دقیقاً یک شکل نیستند و همه آنها ویژگی های “منحرف کننده” دیگری دارند که کودک باید بتواند با استفاده از مقدار مناسب تفکر انتزاعی ، آنها را نادیده بگیرد.
وقتی کودکت یاد می گیرد بین رنگ های اساسی تمایز قایل شود یا اشکال را تشخیص دهد ، آنچه به ظاهر یک بازی بسیار ساده و تکراری است ، درواقع پایه گذاری مهارت های مختلفی از جمله لغات ، توجه ، حافظه ، ادغام اطلاعات ، استدلال مفهومی و تفکر انتزاعی است.
محققانی مانند آلفردو پریرا ، از گروه روانشناسی و علوم مغز در دانشگاه ایندیانا ، پیشنهاد کرده اند که با نزدیک شدن به 3 سالگی کودکان ، مهارت های شناخت و طبقه بندی آنها از مرکزیت در چند قسمت بسیار مشخص و شی به توجه به کل تغییر می کند را به این بدان معناست که ، در 22 ماهگی ، ممکن است یک کودک اسب اسباب بازی دارای چرخ را به جای سم به عنوان ماشین طبقه بندی کند ، اما در 28 ماهگی ، همان کودک به احتمال زیاد اسباب بازی را به عنوان اسب تشخیص می دهد. برای کسب بسیاری از ایده ها در مورد چگونگی کمک به مهارت و شکل و رنگ کودکتان تان ، کاتالوگ فعالیت های آوک را با مهارت “یادگیری درباره اشکال و رنگ ها” بررسی کنید.