براساس بیانیهٔ کنگرهٔ متخصصان زنان و زایمان آمریکا (ACOG)، مصرف کافئین باید به کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در روز محدود شود یا در بهترین حالت، مصرف آن را به طور کامل قطع کنید. کافئین از طریق جفت تراسپاز می‌کند، یعنی کودک شما کاملاً در معرض آن قرار دارد. علاوه‌براین، هضم آن برای کودکتان خیلی بیشتر زمان می‌برد، بنابراین او خیلی بیشتر از شما  تحت تأثیر آن است. مطالعات نشان داده است که مصرف بیش از ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز در دوران بارداری باعث شکاف کام، وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس می‌شود. مصرف آن در دوزهای کمتر با افزایش ضربان قلب کودک و افزایش فعالیت همراه است. همچنین با مقادیر کمتر سبب کمبود کلسیم و آهن در دوران بارداری می‌شود.

از طرف دیگر، کاهش مصرف کافئین به شما در جلوگیری از بی‌خوابی، سردرد و سوزش معده نیز کمک می‌کند. هرچه مدت بارداری بیشتر باشد، هضم کافئین برای سیستم گوارش شما بیشتر طول می‌کشد، به این معنی که اثر آن بیشتر از حد معمول خواهد بود. ما می‌دانیم که ترک قهوه می‌تواند سخت باشد. خبر خوب این است که شما مجبور نیستید آن را به صورت کامل ترک کنید. هنوز هم می‌توانید روزانه یک یا دو فنجان قهوه یا چای کافئین‌دار نوش جان کنید، فقط اطمینان حاصل کنید که از حد ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین عبور نکنید. برای جلوگیری از ولع مصرف می‌توانید نوشیدنی‌های بدون کافئین را امتحان کنید اما مقدار کافئین مصرفی را پایین نگه دارید. به یاد داشته باشید که نوشیدنی بدون کافئین هم حاوی مقداری کافئین است، هرچند مقدار آن بسیار کمتر از قهوهٔ معمولی است.