آنچه در این مقاله میخوانید:
تحقیقات جدید شواهد بیشتری در مورد روند یادگیری زبان در نوزادان کشف کرده است. در مورد یادگیری زبان، مرحله قبل از تولد بیش از آنچه قبلاً گفته شده بود، تأثیر دارد. در یک مطالعه، نوزادانی که بلافاصله پس از تولد به فرزندخواندگی پذیرفته شدند و زبانی را شنیدند و با آن بزرگ شدند، مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شدزبان آن ها، متفاوت از زبانی است که مادرانشان در رحم با آنها صحبت میکرده است. محققان متوجه شدند آنچه نوزادان قبل و بعد از تولد میشنوند بر نحوه درک صدا تأثیر میگذارد.
بنابراین تولد یک زبان چیست؟
“Anne Culter” ، روانشناس و استاد مؤسسه مارکز میگوید: «مدتی است که محققان متوجه شده اند، نوزادان تازه متولدشده ترجیح میدهند به صداهایی به همان زبانی است که در رحم شنیدهاند، گوش کنند.» مشخص شده است که نوزادان میتوانند صدایی را که در سه ماهه آخر بارداری در رحم شنیدهاند، به ویژه صدای مادرشان را تشخیص دهند و گوش دادن به صداهای مشابه را نسبت به شنیدن صدای یک غریبه ترجیح میدهند. آنها همچنین زبانهایی را که آهنگی مشابه دارند به زبانهای دارای آهنگی متفاوت، ترجیح میدهند. پس می توان چنین گفت کهنوزادان در واقع میتوانند صداهایی را که در ۳ ماهه آخر بارداری مادر در رحم شنیدهاند تشخیص دهند و حالا هم که متولد شدهاند شنیدن صدای مادرشان را به شنیدن صداهای غریبه ترجیح میدهند.
دکتر کاتلر نی ز گفته است: درتحقیقات پیشین تصور میشد نوزادان هیچ واحد زبانی یا واحدهای صدایی که کلمات و زبانها را میسازند، یاد نگرفتهاند، اما تحقیقات جدید این تفکر را به چالش کشیده است.
در سال ۲۰۱۰، دکتر”Patricia Kuhl” یک ted talk در مورد این موضوع برگزار کرد. او آزمایشاتی را با نوزادان بسیار کوچک انجام داد که قادر به تشخیص صداهای مختلف مورد استفاده در تمام زبانهای جهان بودند. بااینحال مشخص شد، نوزادان در نیمه دوم سال اول، به زبانهای خود عادت میکنند و توانایی تشخیص صداهایی را که نشنیدهاند از دست میدهند. در آخرین مطالعه، دانشجویان دکترا در مؤسسه روانشناسی زبان ماکس پلانک در هلند، وضعیت بزرگسالان هلندی زبان را بررسی کردند. برخی از آنها از کره به فرزندخواندگی گرفته شده بودند، اما هیچکدام به این زبان صحبت نمیکردند. محققان کشف کردند که افرادی که در کره به دنیا آمده بودند و از طرف خانوادههای هلندی در زمان نوزادی یا نوپایی به فرزندخواندگی گرفته شده بودند، میتوانستند صداهای کرهای را نسبت به گروههای کنترل هلندی که در خانوادههای هلندی به دنیا آمده بودند، بهتر درک و به آن زبان صحبت کنند. برخی از این نوزادان زیر ۶ ماهگی به فرزندخواندگی پذیرفته شدهبودند و این اثر در آنها هنوز مشهود بود. گفته شده است زبانی که قبل از تولد در ماههای اول زندگی شنیده شده است، بر درک و تولید صدا از جانب کودک تأثیر میگذارد، حتی اگر محیط زبانی آنها قبل از اینکه خودشان حرف زدن را شروع کنند، تغییر کرده باشد.
دکتر کاتلر می افزاید: “توانایی تعمیم و نتیجهگیری انتزاعی در میان دادهها، مهمترین کیفیت ذهن انسان است. این همان چیزی است که ما را انسان میکند». ما میتوانیم به طور طبیعی با استفاده از آهنگهای آشنا در تعاملات روزانه والدین و کودک، مانند صحبت کردن، آواز خواندن و بلند خواندن، به رشد مغز نوزاد کمک کنیم.
پیام ما برای والدین چیست؟
اصل پیام این است: در آماده کردن نوزاد کوچک خود برای زبانآموزی وسواس زیادی به خرج ندهید. همان کارهای بسیار آسان و طبیعی را انجام دهید. با کودک خود صحبت کنید، زیراکودک شما قبل از صحبت کردن هنوز در حال کسب اطلاعات مفید در مورد یادگیری زبان است.