جایگزین‌های شکر بدون کالری، که با نام شیرین‌کننده‌های مصنوعی نیز شناخته می‌شوند، جایگزینی عالی برای قند و سایر شیرین‌کننده‌های غنی از کالری مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند. در دوران بارداری، این مواد جایگزین می‌توانند راهی خوب و ایمن برای غلبه بر ولع مصرف قند و جلوگیری از دیابت بارداری باشند. بااین‌حال، شما باید از آنها به میزان متوسط ​​استفاده کنید؛ زیرا مطالعات کافی برای اثبات اینکه هیچ اثر منفی بر اثر مصرف آنها در طول بارداری به وجود نمی‌آید، وجود ندارد. بیشتر آنها بی‌خطر هستند و استفاده از آنها مشکلی ندارد اما سعی کنید روزانه آنها را مصرف نکنید. در ادامه متداول‌ترین جایگزین‌های شکر و وضعیت ایمنی آنها را ارائه خواهیم داد:

  • استویا: جدیدترین جایگزین شکر در بازار. FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده) مصرف آن را به شکل فرآوری‌شده بی‌خطر دانسته اما در صورت استفاده در حالت خام (برگ کامل یا پودرشده) تأیید نشده است. در مطالعات انجام‌شده روی حیوانات، استویا سمیت در جنین موش را تحریک نکرده و بر موش‌های باردار نیز تأثیری نداشته است اما هنوز اطلاعات مربوط به اثرات استویا در حاملگی‌های انسانی مشخص نشده است. ما توصیه می‌کنیم با پزشک خود دربارهٔ این موضوع صحبت کنید و نظر او را در مورد استفاده از استویا در دوران بارداری بپرسید؛ زیرا بسیاری هنوز مصرف آن را توصیه نمی‌کنند.
  • سوکرالوز (نام تجاری: Splenda): FDA این جایگزین قند را برای استفاده در دوران بارداری تأیید کرده‌است. این یک جایگزین عالی برای شکر است. می‌توان از آن برای شیرین‌ کردن نوشیدنی‌ها و حتی پخت‌وپز استفاده کرد. فقط مطمئن شوید که میزان مصرف غذاهای شیرین‌شده با سوکرالوز را تعدیل کنید؛ زیرا ممکن است سالم‌ترین انتخاب نباشد در عوض سعی کنید میوه‌های شیرین و سبزیجات تازه بخورید.
  • آسپارتام (نام‌های تجاری: Equal، NutraSweet): این شیرین‌کننده مصنوعی کاملاً بحث‌برانگیز است. بسیاری از متخصصان می‌گویند این ماده بی‌ضرر است اما برخی دیگر می‌گویند مصرف آن حتی اگر باردار نیستید هم ایمن نیست. باوجوداین، FDA آسپارتام را برای زنان باردار تأیید کرده‌است اما مصرف آن در دوران بارداری باید حداکثر به یک تا دو قاشق چای‌خوری در روز محدود شود. یک قوطی نوشابهٔ رژیمی هرچند وقت یک‌بار خوب است اما مصرف زیاد و روزانهٔ آن توصیه نمی‌شود. همچنین به یاد داشته باشید که در صورت داشتن PKU (فنیل کتونوریا، یک بیماری پزشکی نادر) از مصرف آسپارتام جداً خودداری کنید.
  • Acesulfame-K (نام تجاری: Sunnette): این شیرین‌کنندهٔ مصنوعی معمولاً در ژلاتین، صمغ، نوشابه و حتی کالاهای پخته‌شده یافت می‌شود. FDAاین ماده را برای مصرف در دوران بارداری تأیید کرده‌است اما به یاد داشته باشید که رعایت اعتدال مهم است. معمولاً یافتن بسته‌های شیرین‌ کردن نوشیدنی‌ها معمول نیست؛ بنابراین همیشه بهتر است مواد اولیه فرآوری‌شده را بخرید و سعی کنید تا آنجا که می‌توانید غذاهای طبیعی را در اولویت قرار دهید.
  • ساخارین (نام تجاری: Sweet’N Low): FDA این شیرین‌کننده را تأیید کرده است اما متخصصان زنان و زایمان آن را توصیه نمی‌کنند؛ زیرا مطالعات نشان داده است که با مصرف آن، مشکلات مربوط به سرطان در موش‌های آزمایشگاهی دیده شده‌است. تحقیقات دیگر نشان داده‌است که ساخارین می‌تواند به داخل جفت نفوذ کند و به جنین برسد که نمی‌تواند آن را به سرعت مادر هضم کند؛ بنابراین اگر ساخارین تنها گزینهٔ شما برای شیرین کردن یک فنجان قهوه یا چای است بهترین کار این است که از مصرف کامل آن خودداری کنید.

یادتان باشد قبل از مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی با پزشک خود صحبت کنید. فراموش نکنید که اعتدال در مورد مصرف این محصولات مهم است. نه تنها برای ایجاد سبک زندگی سالم بلکه مصرف زیاد شیرینی به معنای کنار گذاشتن سایر گزینه‌های غذایی مغذی است.