در تحقیقات جدیدی که در دانشگاه MIT انجام شده است، بهاین تفکر رسیده اند که برای تقویت رشد کودکان، بهویژه رشد مهارت حرف زدن در آنها، والدین نباید فقط بچههای خود را مورد خطاب قرار دهند و بخواهند از این با آنها صحبت کنند. بلکه مهم تر از آن، باید با آنان صحبت کنند و د حقیت با آن ها یک نوع گفتوگو دو سویه و تعاملی داشته باشند.
«آنچه ما دریافتیم این است که هرچه والدین بیشتر با کودک خود گفتوگوی دادوستدی داشته باشند، نتایج بهتری خواهند گرفت، زیراپاسخ مغز از واکنش زبان قویتر است.» (گابریلی، 2018)
در این روش گفت و گو، یک واکنش مغزی قویتر و درک و تعاملی عمیقتر از زبان اتفاق می افتد، چون فقط تعداد کلماتی که کودک شما میشنود، مهم نیست بلکه تعاملات و پیچوتابهای مکالمه است که مهم و تاثیرگذار است. یک محیط کلامی عمیق دقیقاً نیز همین شرایط را دارد و در آینده نتایج زبانی و شناختی بهتری برای کودک در پی خواهد داشت.
در مطالعهMIT، با استفاده از تصویربرداری تشدیدشده مغناطیسی عملکردی (fMRI)، که انجام دادند، دریافتند کودکانی که با والدین گفتوگوی بیشتری میکنند، هنگام گوش دادن به داستان، فعالیت مغزی بیشتری دارند و ناحیه Broca’s آنها، که ناحیهای در لوب پیشانی مغز است و در پردازش زبان نقش دارد، بیشتر درگیر میشود. در این مطالعه، آنچه بر آن تاکید شد، اهمیت بهره گیری از زبان در روابط بین والدین و فرزندان بود. بنابر این نتیجه می گیریم که پخش کردن یک نوار صوتی یا یک نمایش کارتونی بیپایان، نمیتواند فواید تعاملات روزانه کودک با فرد موردعلاقهاش را در پی داشته باشد.
دفعه بعد که با کوچولوی خود وقت میگذرانید، سعی کنید خود را در نحوه صحبت و حالات صورت خود اغراق کنید، و درحالی که به صداهایی که ایجاد میکند، پاسخ میدهید. حواستان به تلاشهای کودک که برای برقراری ارتباط با شما آواهای بیمعنایی ایجاد میکند، باشد.. وقتی این اتفاق میافتد، میتوانید به این کار او پاسخ دهید و با او حرف بزنید؛ برای مثال اگر کودک شما درحالی که پوشکش را عوض میکنید، آواهای بیمعنی ایجاد میکند، میتوانید در مورد آنچه قرار است بعداً انجام دهید با او صحبت کنید. از او بپرسید که آیا آن لباس خاص را دوست دارد یا نه و البته انتظار پاسخ نداشته باشید و صرفاً شاهد تلاشهای او برای صحبت کردن باشید.
هیچ زمانی بهتر از زمان حال برای شروع کردن وجود ندارد. وضعیت فعلی شما هرچه میخواهد باشد همان مهم است. ممکن است کودک هنوز به دنیا نیامده باشد، تازه متولد شده باشد، نوپا یا پیشدبستانی باشد. شما میتوانید گفتوگوها را با تواناییهای فعلی کودک خود تطبیق دهید. ممکن است این کار به غرغرها، صداها یا تقلیدها ختم شو، اما هر چه باشد، این تعاملات دادوستد گونه بسیار ارزشمندتر از آن است که ما تا کمپن در باره آن فکر میکردیم.