قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها در دوران بارداری می‌تواند احتمال ابتلا به اوتیسم را در کودک افزایش دهد؛ اوتیسم یک اختلال عصبی است که از هر ۱۰۰ کودک ۱ نفر را درگیر می‌کند. این اختلال با تغییر در تعامل اجتماعی، ارتباطات و انجام دادن رفتارهای تکراری مشخص می‌شود. یعنی افراد مبتلا به اوتیسم به شدت در دنیای درونی خود تمرکز می‌کنند و به تدریج ارتباط خود را با واقعیت خارجی از دست می‌دهند. متخصصان بهداشت از ایالت کالیفرنیا در این زمینه تحقیق کردند و دریافتند که تعداد زیادی از کودکانی که در نزدیکی مزارع استفاده از سموم دفع آفات زندگی می‌کنند، اوتیسم دارند. این مطالعه نشان می‌دهد که تماس قبل از تولد با آفت‌کش‌ها به اوتیسم مربوط می‌شود؛ بنابراین براساس این مطالعه، مادران باردار باید از مزارع استفاده از سموم دفع آفات بسیار دور باشند؛ زیرا این امر ممکن است احتمال داشتن فرزند مبتلا به اوتیسم را کاهش دهد. بااین‌حال، ما می‌دانیم که اوتیسم جنبهٔ ژنتیکی دارد. به همین دلیل است که نمی‌توان از تأثیر عوامل محیطی با اطمینان سخن گفت. برای اثبات این ارتباط تحقیقات و شواهد علمی بیشتری لازم است.

مطالعات دیگر ارتباط بین آفت‌کش‌ها و اختلالات عصبی یا سایر موارد بهداشتی مانند آسم را یافته‌اند. همچنین اعتقاد بر این است که آفت‌کش‌ها می‌توانند به مشکلاتی مانند ADHD (اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی) مربوط شوند؛ زیرا آنها به مغز کودک آسیب می‌رسانند که هنوز در حال تکامل و پیشرفت است. با‌این‌حال، این همبستگی احتمالی نیز به شواهد علمی بیشتری نیاز دارد.

حتی اگر این موارد فقط یک درصد با اختلالاتی که بیان شد ارتباط داشته باشند، درحالی که منتظر فرزندتان هستید، از قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها خودداری کنید.