مدرسه کسب و کار

هفته سی‌ام بارداری: کمردرد را جدی بگیرید!

شما در هفته سی‌ام بارداری‌تان هستید و با نگاه کردن به شکم زیبای‌تان متوجه می‌شوید که به زودی زایمان خواهید کرد. شما باید برای ملاقات فرزندتان آماده شوید. در این مقاله به تغییرات جنین و مراقبت‌های لازم برای مادر در هفته سی‌ام بارداری می‌پردازیم.

تغییرات کودک در هفته سی‌ام بارداری

در هفته سی ام بارداری، وزن جنین حدود ۱۳۰۰ گرم و قد او در حدود ۳۸ الی ۴۰ سانتی‌متر است. پوست کودک با ورنیکس سفید و چرب پوشانده شده است و از او در برابر اثرات ناشی از غوطه‌ور شدن طولانی مدت در مایع آمنیوتیک محافظت می‌کند. از هفته سی‌ام بارداری به بعد، این ورنیکس به آرامی شروع به از بین رفتن می‌کند. کم‌کم چشم‌های کودک توانایی تشخیص آنچه در اطراف او است را پیدا می‌کند؛ او می‌تواند نور و صداها را تشخیص دهد اما با این حال، بیشتر اوقات چشمانش را بسته نگه می‌دارد. بینایی کودک هنوز به طور کامل رشد نکرده است اما اگر یک چراغ روشن را به شکم خود بتابانید، واکنش کودکتان را احساس خواهید کرد. بینایی کودک پس از تولد نیز به رشد خود ادامه خواهد داد و او در زمان تولد تنها می‌تواند چیزهای نزدیک به خود را ببیند.

تغییرات مادر در هفته سی‌ام بارداری

اگر احساس ناراحتی یا سرگیجه دارید نگران نباشید؛ این علایم در دوران بارداری کاملا طبیعی است. وزن شما و همچنین اندازه شکم شما هفته به هفته افزایش می‌یابد. گاهی اوقات مادران به دلیل افزایش وزن دچار افسردگی می‌شوند؛ اگر شما یکی از این مادران هستید، نگران نباشید، پس از زایمان همه چیز حل می‌شود. معمولا زنان باردار در هفته سی‌ام بارداری به سختی می‌خوابند. سعی کنید به پهلو بخوابید و برای راحتی خود از بالش استفاده کنید. در این مرحله از بارداری تکرر ادرار این روزها بسیار رایج است و این مساله نیز می‌تواند دلیلی برای خواب آشفته شما باشد. از دیگر علایم رایج در هفته سی‌ام بارداری می‌توان به خستگی یا مشکل خواب، کمردرد، تورم پاها و تغییرات خلقی اشاره کرد. از این میان، کمردرد بسیار شایع است و عموما در سه ماهه سوم به دلیل افزایش وزن بدتر می‌شود. در صورتی که احساس درد شدیدی دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مطالعه این مقاله می‌تواند برایتان مفید باشد:

هفته سی و یکم بارداری: به اندازه نارگیل!

کلام آخر

شما به تاریخ زایمان خود بسیار نزدیک شده‌اید و در این دوران حفظ سلامتی خود و کودک‌تان بسیار ضروری است. شما باید غذاهای سالم بخورید، آب کافی بنوشید و خوب بخوابید. اگر نمی‌توانید راحت بخوابید فورا یک بالش بارداری بخرید. با پزشک خود در تماس باشید و برای زایمان آماده شوید.
قرارهای بازی کودکان - آوک