مدرسه کسب و کار

هفته بیست و دوم بارداری: به اندازه پاپایا!

وارد هفته بیست و دوم بارداری شده‌اید و این فوق‌العاده است! کم‌کم وزن نوزاد بیشتر از جفت می‌شود. در هفته بیست و دوم بارداری فقط چند هفته با سه ماهه سوم فاصله دارید و تغییرات بدنی متفاوتی را تجربه خواهید کرد. در اینجا به بیان تغییرات بدنی مادر و نوزاد در هفته بیست و دوم پرداخته‌ایم.

 

کودک در هفته بیست و دوم بارداری

در هفته بیست و دوم بارداری، کودک شما به اندازه یک پاپایای کوچک خواهد بود. اگر شما هم مانند اکثر مادران کنجکاو هستید که در رحم‌تان چه می‌گذرد، خوب است بدانید که طول کودک شما بیش از ۲۵ سانتی‌متر و وزن کامل او در حدود ۴۰۰ گرم است.

در هفته بیست و دوم بارداری، کودک بسیار شبیه به یک نوزاد کوچک به نظر می‌رسد. در این هفته پوست کودک چروکیده است چرا که هنوز وزن کافی برای پر کردن پوست را کسب نکرده است. در این هفته چشمان کودک کاملاً شکل گرفته است، اما عنبیه هنوز فاقد رنگدانه است. همچنین ریه‌ها و لوزالمعده به تکامل خود ادامه می‌دهند.

اگرچه کودک نمی‌تواند در رحم نفس بکشد و اکسیژن مورد نیاز خود را از خون مادر و از طریق جفت دریافت می‌کند، برای زندگی خارج از رحم شروع به تمرین حرکات تنفسی می‌کند. مادر حرکت کودک را در شکم خود احساس می‌کند.

 

مادر در هفته بیست و دوم بارداری

مادر باردار در هفته بیست و دوم بارداری تغییرات بدنی زیادی را تجربه خواهد کرد. مانند هفته بیست و یکم بارداری، ترک‌های پوستی ناشی از بارداری در هفته بیست و دوم بارداری به وضوح قابل مشاهده خواهند بود.

بسیاری از زنان باردار از محصولات مختلف برای جلوگیری از ترک‌های پوستی استفاده می‌کنند. اغلب این کرم‌ها اثر چشم‌گیری ندارند، زیرا نمی‌توانند به اندازه کافی به عمق محل آسیب نفوذ کنند. با این حال، اگر احساس آرامش می‌کنید، می‌توانید به آرامی ناحیه مورد نظر را با روغن‌ها یا کرم‌های خوب ماساژ دهید.

از دیگر تغییرات بدن در هفته بیست و دوم بارداری می‌توان به تورم پاها و دست‌ها اشاره کرد. آیا فکر می‌کنید انگشترها و کفش‌هایتان کمی تنگ شده‌اند؟ این می‌تواند به دلیل افزایش میزان ادم در بدن شما باشد. این پدیده در دوران بارداری اتفاقی کاملا طبیعی است.

 

اگر با علائم زیر مواجه شدید با پزشک خود مشورت کنید:

  • درد شدید در قسمت پایین قفسه سینه
  • سردرد شدید یا مشکلات بینایی
  • ورم صورت
  • تورم شدید و ناگهانی
  • استفراغ

 

مطالعه این مقاله می‌تواند برایتان مفید باشد:

هفته بیست و سوم بارداری: وقت فعالیته!

 

نکات هفته بیست و دوم بارداری

داشتن یک برنامه غذایی سالم و نوشیدن آب فراوان در تمام دوران بارداری ضروری است. جدای از آن، باید انجام برخی تمرینات بدنی نظیر تمرینات عضلات کف لگن را نیز به طور منظم شروع کنید. این تمرین به تقویت عضلات کف لگن، سهولت زایمان و کاهش زمان ریکاوری پس از زایمان کمک می کند.

بطور کلی داشتن عادت‌های غذایی و سبک زندگی سالم نقش موثری در سلامتی نوزاد شما خواهد داشت. مساله مهم دیگری که باید به آن توجه کنید مصرف منظم ویتامین‌ها و داروهایی است که پزشک برای شما تجویز کرده است. و در آخر، در صورت بروز هر‌گونه تغییر غیرمنتظره در بدن خود با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید.

 

قرارهای بازی کودکان - آوک